springmedkarlek.blogg.se

Spring med kärlek var ett initiativ från Springande tjejer som startades till minne av Ida Johansson som tragiskt miste livet under sin löprunda den 5 augusti 2015. Rörelsen startades för att hedra Idas minne, och visa stöd för hennes familj och vänner, samt visa att alla har rätt att röra sig fritt. Nu startar jag en blogg för oss som springer med kärlek, för livet och rätten att springa utan rädsla. I bloggen kommer du hitta information om aktiviteter inom ramen för #springmedkärlek men också löptips, låtlistor och tips om vackra platser att springa på. Jag hoppas även att du som vill hitta löparkompisar och löpargrupper kan göra det här.

Varför springer du?

Kategori: Träningsglädje

För mig är svaret enkelt: 
För att jag kan!
 
Jag kommer aldrig att bli snabbast i världen, snabbast i Sverige eller snabbast i Västerås. Men jag springer för att jag kan! För att det finns något fantastiskt i att känna kroppen samarbeta och bära mig framåt, känna att jag blir starkare för varje pass. 

Sedan är löpning en enkel sport, jag kan gå ut och springa 20 minuter eller 2 timmar, beroende på vad jag har utrymme för i vardagen just den dagen. Det enda jag behöver är ett par löparskor. 

För mig är just friheten en viktig känsla som jag inte vill mista. Det var också en av anledningarna till att jag reagerade så starkt på många kommentarer som dök upp efter Idas tragiska bortgång. 
"Spring inte själv"
"Spring inte med hörlurar"
" Du har väl larm" 
"Du går väl inte ut och springer när det är mörkt"
"Spring inte i skogen"
 
Alla dessa kommentarer från vänner och okända kommer av omtanke. Det förstår jag. De som säger så vill att inget ont ska hända mig. Tro mig, det vill inte jag heller. Men jag tror att vi istället måste ändra samhället, så att det är tryggt att springa. Oavsett om du springer själv, med hörlurar, på kvällen, så ska du inte behöva vara rädd. 
Jag uppmanar inte till att någon ska vara dumdristig, men jag uppmanar alla till att fortsätta våga göra det de älskar och inte begränsa sin rörelsefrihet. 
 
 
Kommentera inlägget här: