springmedkarlek.blogg.se

Spring med kärlek var ett initiativ från Springande tjejer som startades till minne av Ida Johansson som tragiskt miste livet under sin löprunda den 5 augusti 2015. Rörelsen startades för att hedra Idas minne, och visa stöd för hennes familj och vänner, samt visa att alla har rätt att röra sig fritt. Nu startar jag en blogg för oss som springer med kärlek, för livet och rätten att springa utan rädsla. I bloggen kommer du hitta information om aktiviteter inom ramen för #springmedkärlek men också löptips, låtlistor och tips om vackra platser att springa på. Jag hoppas även att du som vill hitta löparkompisar och löpargrupper kan göra det här.

Att våga springa på kvällen

Kategori: Allmänt

Jag hörde nyss på Aktuellt att många är rädda för att vara ute i sitt bostadsområde när det är mörkt. Det är både sorgligt och skrämmande att höra. Jag vet självklart att det inte är tryggt överallt men blir ändå ledsen när jag hör om rädslan och hur många som påverkas. Vi måste på något sätt försöka påverka och samverka för att fler ska känna sig trygga, oavsett om de tar en löptur eller går till den lokala livsmedelsbutiken på kvällen. 


Jag får ofta frågan hur jag vågar springa när det är mörkt. Svaret är samma varje gång:

Jag vill inte vara rädd, jag vill inte låsa in mig. Sedan är jag ändå rädd ibland men faktiskt ganska sällan när jag springer. Då är jag uppvärmd, har bra kläder och skor och uppmärksam. Jag kan vara mer rädd om jag tar bussen hem från stan en kväll för att sedan gå den sista kilometern själv. Men jag vill inte känna så. Jag vill bidra till att fler vågar sig ut på en promenad eller en löptur. Därför är #springmedkärlek viktigt för mig och kanske kan vi på sikt bidra till större säkerhet och trygghet och ett samhälle där fler vågar vara ute även efter klockan fem under vinterhalvåret.


Skriv inläggstext 

Kommentera inlägget här: