springmedkarlek.blogg.se

Spring med kärlek var ett initiativ från Springande tjejer som startades till minne av Ida Johansson som tragiskt miste livet under sin löprunda den 5 augusti 2015. Rörelsen startades för att hedra Idas minne, och visa stöd för hennes familj och vänner, samt visa att alla har rätt att röra sig fritt. Nu startar jag en blogg för oss som springer med kärlek, för livet och rätten att springa utan rädsla. I bloggen kommer du hitta information om aktiviteter inom ramen för #springmedkärlek men också löptips, låtlistor och tips om vackra platser att springa på. Jag hoppas även att du som vill hitta löparkompisar och löpargrupper kan göra det här.

Att känna sig trygg när du springer

Kategori: Allmänt

En fråga jag ofta får är hur jag vågar springa själv efter det som hände Ida och andra tragiska händelser där överfall skett mot löpare.
 
Det är inte en lätt fråga. Svaret är däremot enkelt. Frågan är fel ställd. Det handlar inte om huruvida jag eller någon annan löpare ska våga springa själva, utan hur vi skapar ett samhälle där det är tryggt att springa själv. 
 
För mig handlar det om att du aldrig kan skuldbelägga ett offer för ett brott. Om någon attackerar mig när jag springer själv så är det inte mitt fel för att jag sprang själv.
 
Däremot finns det mycket att göra för att känna sig tryggare när du springer. Ett sätt är att springa med andra.
Min förhoppning är att vi ska kunna tipsa om löpargrupper runt om i Sverige och kanske även förmedla kontakt med nya springkompisar.
 
Kommentera inlägget här: